top of page

מנטליזם: מה זה בכלל?


למרות שהקסם והמנטליזם עשויים להיראות דומים מאוד, טהרנים רבים טוענים שמנטליזם אינו למעשה קסם כלל. אנו חוקרים את המנטליזם היום כדי לגלות מה זה ולמה זה כל כך מרתק.


מנטליזם מול קסם

מנטליזם כולל רתימת הבנה מפותחת מאוד של הפסיכולוגיה האנושית ושפת הגוף כדי לתמרן אחרים ולספק חוויות פסיכולוגיות בלתי מוסברות. במילים פשוטות, מנטליזם הוא אמנות ביצוע קסמים על המוח.


מנטליסטים יגידו לך שהם לא קוסמים למרות הדמיון ביניהם. תעלול קסם משתמש בשטלת יד, הונאה ותחבולות תיאטרוניות כדי להונות את הקהל, בעוד שאקט מנטליזם מתמקד יותר בהרחבת המציאות באמצעות פסיכולוגיה, סוגסטיה והשפעה.


בניגוד לקסם מסורתי, מופע מנטליזם טהור בדרך כלל אינו כולל טריקים מסורתיים או אשליות במה מפוארות. תת-סעיף מסוים של מנטליזם ידוע בשם "מנטליזם ללא תמיכה" או "מנטליזם של שיחה"


סקירה כללית של ההיסטוריה של המנטליזם

באופן כללי, ההופעה הראויה לציון הראשונה של מנטליזם מיוחסת בדרך כלל לקוסם המקצועי המהולל ולחצפתו של מאסטר היד ג'ירולמו סקוטו בשנת 1572, אך היסטוריונים רבים מאמינים שאמנות הקסם הסוגסיבי חוזרת לאחור מאות שנים קודם לכן. למעשה, יש הטוענים שזה ניכר בימי הרואים והאורקלים בעת קריאת טקסטים מיוונים קדומים או מהברית הישנה של התנ"ך.


למרות שלמנטליזם יש היסטוריה ארוכה, הפופולריות שלו לא הגיעה למיינסטרים עד תחילת המאה ה-19. אמנות המנטליזם, אשר נוצרה על ידי מנטליסטים מקצועיים כמו ג'ון רנדל בראון, קרסקין המופלא, דרן בראון ואפילו אורי גלר, התפתחה וכוללת מגוון השפעות פסיכולוגיות כמו קריאת מחשבות, חיזוי העתיד, טלפתיה, קריאה קרה. , היפנוזה, מעללי זיכרון, שליטה בנפש וטלקינזיס.


מהי השיטה שבה מנטליסטים קוראים מחשבות? אם אתה קורא את המאמר הזה בראש שלך, אתה כנראה עושה זאת בשקט. אבל האם אי פעם עצרתם לחשוב על זה? זה? זה? (במיוחד כשאתה מבין שלחלק מהאנשים אין אפילו מונולוג פנימי).


מוחות הם איברים חזקים להפליא המעבדים כל מה שאנו רואים, שומעים ומרגישים באופן מיידי. עם זאת, ההבנה שלנו כיצד המוח פועל חושפת גם כמה קל להערים אותו. בעצם, זהו היסוד של המנטליזם.





למנטליזם, כמה חשובים אופי וסגנון ביצוע?

מנטליסטים כמו דרן בראון מאמינים שראוותנות חשובה יותר מהשיטה המשמשת במנטליזם. מנטליסטים שמצליחים חייבים להאמין במה שהם עושים בצורה כה נלהבת עד שזה הופך טבעי ונראה אורגני.


כפי שאמר פעם אורסון וולס, הלך הרוח של המנטליזם יכול בסופו של דבר להפוך לכל כך אוטומטי עד שהוא כמעט הופך לטבע שני. במהלך הכשרתם, פקידי המלון עשויים להגניב מבט אל הגרביים או המזוודה של האורחים כדי לבחור איזה חדר להציע להם. הם הפכו כל כך מיומנים בהערכת העושר והמעמד של האורחים עד שזה הפך כמעט מחוסר הכרה.


האם קריאה נפשית אמיתית?

הקוסמים הטובים ביותר טובים בהשעיית האמונה, אבל מעט מאוד אנשים עוזבים מופע קסמים כשהם מאמינים שתעלולי הקסמים שראו היו קסמים אמיתיים כמו הארי פוטר. כמה מנטליסטים שלטו בכישוריהם עד לנקודה שבה הקהל שלהם מאמין שיש להם כוחות נפשיים או כישורים מהעולם האחר. כוחו של המנטליזם ניכר בשנות ה-70 עם כיפוף הכפית של אורי גלר.


בשל חשיפתו של גלר לשימוש בתחבולות מנטליזם בפומבי, רוב המנטליסטים טוענים שהם בדרנים מדיומים ולא אנשים עם יכולות נפשיות אמיתיות. ההבדל בין מנטליסט מבצע לבין מדיום הונאה נמצא במאפיינים אלו. מדיומים נפשיים המשתמשים בטכניקות מנטליזם כדי להונות אנשים להאמין שיש להם כוחות נפשיים לגיטימיים המאפשרים להם לראות את העתיד או לדבר עם יקיריהם המתים, זוכים לזעף על ידי קהילת המנטליזם.


מידע מדהים בנושא שיעזור לכם להחליט אם מנטליזם היא תופעה אמיתית או לא :

קוסם ידוע, הציע פעם מיליון דולר לכל מי שיכול להוכיח שיש לו יכולות על אנושיות בתנאים מדעיים. מבין למעלה מ-1,000 מועמדים, אף אחד לא הצליח עד סוף האתגר הפאראנורמלי של מיליון דולר ב-2015.

bottom of page