top of page

אמן חושים וקוסם למבוגרים - איך זה עובד?

לפתע, כדור מופיע בקסם מול עיניך. איך זה יכול להיות? מהניסיון שלך אתה יודע שאובייקטים לא יכולים פשוט להיעלם באוויר, אבל זה בדיוק מה שאתה רואה. עם אשליות הבלתי אפשרי שלהם, קוסמים הדהימו והדהימו את הקהל מאז תחילת התקליטים הכתובים. הטריקים המפורסמים ביותר של קוסמים נשארים בסוד, אבל מדענים, כולל אני, לומדים אותם כדי להבין איך מוחותינו מתעתעים בקלות רבה כל כך.


באמצעות קסם, אתה יכול להיתקל בבלתי אפשרי. כתוצאה מכך, אתה נאלץ לבחור בין מה שאתה חושב שאפשרי לבין מה שאתה חווה בפועל. האמת מאחורי הקסם טמונה בטכניקות פסיכולוגיות חכמות המנצלות את המגבלות באופן שבו המוח שלנו פועל. אפילו קוסמים מבריקים שואפים להיראות כבעלי כוחות קסם, אבל במציאות הם מסתמכים על טכניקות פסיכולוגיות חכמות שמנצלות מגבלות באופן שבו המוח שלנו פועל. בשל מגבלות אלו, אנו יכולים לחוות את הקסם של הבלתי אפשרי, שהוא מאוד מנוגד לאינטואיציה.


באיזו דרך? בואו נתחיל שם. רבות מהמחשבות וההתנהגויות שלנו מושפעות מהחזון שלנו, מהחוש המהימן ביותר שלנו. למעשה, אנו מאמינים בדברים רק לאחר שראינו אותם במו עינינו. עם זאת, החוויות החזותיות שלנו הרבה פחות אמינות ממה שאנחנו חושבים. מבחינת החוויה התפיסתית שלנו, קל יחסית לעוות אותה, ועיוות זה בא לידי ביטוי מאוד כאשר אנו חוקרים אשליה חזותית.


התרחשותן של אשליות ראייה נגרמת מחוסר התאמה בין מה שאתה תופס כנכון לבין מה שבאמת קורה סביבך. ידוע שהקו העליון של אשליית מולר-לייר נראה קצר יותר מהשורה התחתונה, למרות העובדה שהם באותו אורך בדיוק.


חיזוי העתיד

התפיסות שלנו לרוב שונות על ידי אשליות, אבל מסתבר שכמעט כל מה שאנו תופסים הוא אשליה, בין אם הולכים ברחוב ובין אם מנסים להבין את טריק הקלפים האחרון. על פני השטח, אנו חושבים שהעיניים שלנו הן פשוט מצלמות שמצלמות את האמת על העולם שסביבנו. אבל במציאות, החוויה הוויזואלית שלנו היא תוצאה של תהליכים נוירונים שמבצעים הערכות נבונות לגבי איך העולם עובד. למרבה הצער, שום תחזית לא מדויקת ב-100%. השגיאות האלה הן מה שקוסמים למדו לנצל, והן אותן שגיאות שמובילות לטעויות.



לדוגמה, אחד הטריקים שעמיתיי ואני למדנו הוא ההשפעה של כדור נעלם. הטריק הזה מבוצע על ידי קוסם שאחרי שזרק כדור באוויר כמה פעמים, גורם לזה להיראות כאילו הוא נעלם על ידי כך שהוא מעמיד פנים שהוא זורק אותו שוב בזמן שבעצם הוא נשאר חבוי בתוך ידו. יש היבט אחד מפתיע באשליה הזו - כמעט שני שלישים מהאנשים - משוכנעים שכדור הזוי נזרק באוויר בזריקה השלישית, למרות שהקוסם לעולם לא צריך להרפות מהכדור. זהו סוג של "כדור רפאים" שאנו חווים כי אנו רואים את מה שאנו מדמיינים שיקרה, לא את מה שהתרחש בפועל. הוכח שאנשים קולטים דברים שהם מאמינים שיקרו בעתיד, גם כאשר הם טועים לחלוטין לגבי המציאות של התחזיות הללו.




לוקח את ההווה כמובן מאליו

יש גם תפיסה שגויה נוספת לגבי חוויה חזותית הקשורה לכמות הפרטים שאנו חושבים שאנו מודעים לה. למרות שזה עשוי להיראות אינטואיטיבית שאנחנו מודעים להרבה מהסביבה שלנו, חוויה סובייקטיבית חיה ומפורטת זו היא אשליה חזקה נוספת, גם היא נגד אינטואיטיבית ופתוחה למניפולציה על ידי קוסמים.


כאשר אתה רוצה לעבד הרבה מידע חזותי, תצטרך מוח גדול כדי לעשות זאת. למרות שמוחות גדולים הם יתרון, הם יקרים, מכיוון שדרושים ראשים גדולים והרבה מזון כדי לתמוך בהם. במילים אחרות, במקום להתפתח ליצורים עם מוח ענק, פיתחנו אסטרטגיות יעילות ביותר לתעדוף היבטים חשובים בסביבה שלנו, תוך התעלמות מהחשובים פחות.


אם לא תשים לב היטב, לא תשים לב למשהו. ישנן תופעות כמו עיוורון חוסר תשומת לב או עיוורון שינוי, שבהן אנשים מפספסים שינויים מאוד ברורים רק בגלל שהם לא שמים לב. אפילו כאשר גורילה נמצאת ממש מול פניהם של אנשים, הם יכולים לפספס אותה אם הם מוסחים מספיק.


זה נפוץ שקוסמים מפנים את תשומת הלב שלך לא נכון, כך שאתה לא רואה את המהלכים הסודיים שלהם כתוצאה מכך. כתוצאה מהמחקר שלנו, גילינו שניתן למנוע ממך לראות אירועים גלויים לחלוטין.


מחפשים אמן חושים במופע טלפתיה למבוגרים , צרו קשר עם רון גליקסמן 050-9189188

bottom of page